Ontbijten doen we vanaf nu met havermout gebak, lieve mensen. Want oooo wat is dit lekker. Dit gezonde gebakje bestaat uit een krokante havermout-bodem (die smaakt naar koek!) en is afgemaakt met kokosyoghurt en frambozen. Een romig en gezond gebakje, bomvol vezels maar vooral extreem lekker. Geloof me, hier kom jij écht wel eerder je bed voor uit.

GEBAK VOOR ONTBIJT

Heb jij vroeger ook op zaterdagmiddag met je moeder gebakjes staan maken in de keuken? Met slagroom, kersen en van die mierzoete kant-en-klare bladerdeeg bodempjes? Het recept van vandaag heeft daar iets van weg, maar dan supergezond. De bodem smaakt naar havermoutkoekjes en is heerlijk in combinatie met de romige kokosyoghurt en zoete frambozen. Niet alleen super lekker als ontbijt of tussendoortje, het ziet er ook nog eens heel leuk uit.

Wat heb je ervoor nodig?

(voor 4 gebakjes)

Havermout bodem:

  • 100 gram havervlokken of havermout
  • 3 eetlepels honing
  • 2-3 eetlepels kokosolie (gesmolten)
  • 1 theelepel kaneel
  • Snufje zout
  • Eventueel: paar druppeltjes vanille-extract

Vulling:

  • Stevige kokosyoghurt (bijvoorbeeld van Abbot Kinney) of kwark
  • Vers (rood) fruit, zoals frambozen of aardbeien
  • Kokosrasp
  • Stevige muffinvorm- of houder

En hoe maak je het?

1. Maak het havermoutdeeg door de ingrediënten zoals hierboven genoemd met elkaar te mengen. Zet het mengsel heel even in de koelkast (15-30 minuten) om af te laten koelen en steviger te maken. Verwarm in de tussentijd de oven voor op 180 graden.

2. Vet de muffinvormpjes in met wat olie en druk de havermout stevig aan in de vorm, zodat de onderkant en zijkanten mooi bedekt zijn en er een ‘bakje/kuipje’ ontstaat. Druk nogmaals stevig aan.

3. Zet de havermout gebakjes zo’n 15 minuten in de oven. Laat ze daarna zo’n 5-10 minuten afkoelen (dan worden ze stevig) en haal ze vervolgens voorzichtig uit de vorm. Vul het gezonde gebakje met kokosyoghurt of kwark en vers fruit, en garneer met kokosrasp.

Geef een reactie