Lente! Het is weer wat zachter weer en de avonden duren langer. Tijd om nu te beginnen met hardlopen. Hardlopen is zeker niet iedereens favoriete tijdsbesteding, snap ik helemaal. Zo keek ik er ook tegenaan en heel eerlijk, soms zie ik er ook nog steeds tegenop om te gaan. Maar ik beloof je; zodra je eenmaal begint, is het serieus verslavend!

Eerst de gewoonte, dan de spullen
Het is natuurlijk heel verleidelijk om meteen een super toffe outfit aan te schaffen, mooie hardloopschoenen en andere toebehoren, maar wacht even met het kopen van al deze spullen en begin eerst met de spullen die je al hebt.
Wanneer je merkt dat je regelmatig hebt hardgelopen en het ook nog steeds leuk vind, kan je  gaan investeren in goede hardloopspullen. Zo voorkom je dat je onnodig veel geld uitgeeft aan hardloopspullen die je uiteindelijk maar één keer gebruikt. 

Tel minuten, geen meters
De voornaamste reden dat mensen na één keer hardlopen afhaken, is dat zij totaal over hun grens gaan. Het lijkt zo makkelijk, gewoon een stukje joggen. Maar je komt jezelf vaak al snel tegen: na vijf minuten denk je dat je dood neervalt. Want wat is nou vijf minuten aaneengesloten hardlopen? VEEL! Te veel! Een beginnende loper moet echt niet meer dan twee minuten (willen) hardlopen, en op rustig tempo. Focus je daarom op tijd en niet op afstand. Vijf keer één of twee minuten joggen en dan steeds een minuut wandelen. Dan een pauze van 3 minuten, gevolgd door weer vijf keer twee minuten joggen en één minuut wandelen.

Samen of alleen?
Sommige mensen lopen graag alleen, net als ikzelf. Het is voor mij een moment van rust en ontspanning, waarin juist die stilte zo fijn is. Of juist met een lekker muziekje in mijn oren. Maar toch zie ik vaak dat je dan na een tijdje geen zin meer hebt om te gaan en geen motivatie kan vinden om te gaan… Er is dan geen stok achter de deur. Het regent, je hebt buikpijn, of je bent moe van je werk. Ja. Maar dan gaat het dus nooit gebeuren. Sluit je aan bij een loopclub of zorg dat je een hardloop BFF hebt. Prik samen een vaste dag en tijd in de week en zet deze alvast in je agenda. Niets of niemand houdt jullie tegen!

Stel haalbare doelen
In het begin ben je je lijf aan het trainen om langere aaneengesloten stukken te rennen, wat echt een zware belasting is voor je spieren en gewrichten. Geef jezelf zeker 12 weken de tijd om zo’n 25-30 minuten aaneengesloten te rennen. Begin met een run van vijf kilometer en ga daarna steeds verder! Het steeds weer verleggen van je doelen, maar wel opbouwend, houdt je aan het hardlopen. Runkeeper is bijvoorbeeld een hele fijne app om te gebruiken wanneer je gaat hardlopen. Je ziet de tijd, je gemiddelde snelheid, het aantal verbrande calorieën en de afgelegde kilometers. Na je activiteit zie je meteen jouw ronde op een kaart dankzij GPS. 

Ik hoop dat je het probeert. Hardlopen is niet makkelijk maar wel heel leuk. Het is een uitdaging met jezelf, zowel mentaal als fysiek.

You can do it babe!

9 comments on “Zo begin je met hardlopen”

  1. Ik wou zo hard dat ik een loper was. Ik krijg heel snel pijn aan men schenen. Het lijkt me zo heerlijk alles te kunnen geven tijdens het lopen. Toffe tips

  2. Hardlopen is niet mijn hobby, maar ik heb het ook gedaan op de manier die jij ook aangeeft met het opbouwen van minuten hardlopen. Dat heeft voor mij toen ook heel goed gewerkt. Ik wil eigenlijk ook wel weer beginnen, maar moet dan echt wel nieuwe schoenen. Degene die ik heb zijn echt af. Ik merk wel dat ik de investering steeds uitstel en dus mijn plan om te gaan hardlopen ook…

  3. Zo ben ik ook begonnen. 1 minut wandelen dan 2 hardlopen etc. Ben wel gelijk begonnen met goede hardloopschoenen omdat ik nogal blessure gevoelig ben. Maar goede tips geef je!

Geef een reactie